ChatGPT teksten: een verrijking of no-go?

Wat vind jij? Is het gebruik van ChatGPT een verrijking of een no-go bij het schrijven van marketingteksten? En hoe kan je ChatGPT teksten herkennen?

Het gebruik van ChatGPT is tegenwoordig bijna niet meer weg te denken. Wanneer goed ingezet, kan deze tool enorm waardevol zijn. Zelf gebruik ik ChatGPT regelmatig om inspiratie op te doen, mijn teksten soepeler en leesbaarder te maken (een feestje voor een dyslect zoals ik!), of om de kern uit een verhaal te halen. Het kan een enorme waarde toevoegen aan je teksten, maar ik zie het ook nog heel vaak misgaan. Zodra je weet waar je ChatGPT-teksten aan kunt herkennen, dan gaat het je echt opvallen.

Mijn nummer 1 tip: NEEM TEKSTEN NIET KLAKKELOOS OVER! Grote kans dat je teksten namelijk een van onderstaande punten bevatten.

Doorlezen op eigen risico: als je het eenmaal ziet, kun je het niet meer niet zien.

Hoe herken je ChatGPT teksten?

Punten waar ik teksten van ChatGPT aan herken zijn:

  • 💡🖊️ Hoe herken je dat een tekst is geschreven met ChatGPT? 💡🖊️: Wanneer er emoji’s worden toegevoegd, staan deze altijd vooraan en achteraan bij de eerste zin.
  • Gek Gebruik van Hoofdletters: Wanneer ChatGPT een opsomming in de tekst maakt, krijgen de zinnen opeens heel veel hoofdletters.
  • **Kopiëren en plakken**: Neem je een tekst letterlijk over via ChatGPT door te klikken op de kopieerknop en plak je deze vervolgens in een ander bestand, dan krijg je sterretjes als aanduiding voor het bold-lettertype.
  • ChatGPT gebruikt ouderwetse en formele woorden: Er zijn een aantal woorden die ChatGPT graag inzet zoals: verheugd, derhalve, niettemin, zodoende, aldus, voornoemd, etc. Deze termen komen vaak wat ouderwets en te formeel over, wat niet altijd past bij de toon die je als bedrijf wilt aanslaan.

Gebruik ChatGPT als hulpmiddel, maar zorg er altijd voor dat je jouw teksten goed doorloopt, je eigen unieke schrijfstijl gebruikt en goede prompts inzet. Het is een tool die je creativiteit kan aanvullen, maar niet kan vervangen.

Praktische tips voor het goed gebruiken van ChatGPT

Loop de teksten altijd na en pas aan naar jouw schrijfstijl: Nadat je een tekst hebt gegenereerd met ChatGPT, lees deze dan goed door en pas het aan naar jouw eigen schrijfstijl. Voeg je eigen unieke stem en toon toe aan de tekst.

Wees specifiek in je prompts: Hoe specifieker en gedetailleerder je prompts, hoe beter de output. Geef duidelijke instructies en context voor wat je wilt bereiken met je tekst.

Gebruik ChatGPT als brainstorm tool: Gebruik de tool om ideeën te genereren en je creativiteit te stimuleren. Het kan helpen bij het opstarten van je schrijfproces en het bedenken van nieuwe invalshoeken.

Vermijd overmatig gebruik van stereotypen en clichés: AI-modellen kunnen soms geneigd zijn om in stereotypes en clichés te vervallen (zie hierboven) Let hierop en probeer deze uit je tekst te verwijderen.

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van pakkende marketingteksten? Of wil je liever je gehele social media uitbesteden? Dan kom ik graag met je in contact.